Yamaha FZ-09 Forum banner

Hoe verander je de CO-instelling?

78K views 36 replies 23 participants last post by  rafafap87  
#1 ·
De handleiding van de winkel doorgenomen en niet gezien hoe de CO-instelling te wijzigen. Kan iemand ons verlichten?

#2 ·
Houd de Select- en Reset-knoppen ingedrukt, zet het contact aan terwijl u de knoppen nog ongeveer 4 seconden ingedrukt houdt. U kunt dan CO of dIAG selecteren. Ga naar CO door beide knoppen 2 seconden ingedrukt te houden.

Ik geloof dat dit alleen voor de MT is en niet voor de FZ.

#3 · (Edited)
Ik denk niet dat je dat in de VS kunt doen, of zo heb ik gehoord?

Een maat heeft dit op een ander forum gezet.

Als je een Euro of een MT-09 hebt, kun je de CO veranderen

Toegang tot Co/Diag menu -
Houd beide select/reset knoppen ingedrukt. Draai de sleutel zodat het dashboard aangaat. Blijf vasthouden tot diag verschijnt. Druk op select om CO te tonen.
Houd beide knoppen ingedrukt en 1 verschijnt.
Als je op select drukt, doorloopt het 1, dan 2, dan 3 cilinders.
Op elk van deze houd je beide knoppen ingedrukt tot 0 verschijnt.
Nu kun je het veranderen.
Als je dat op die cilinder hebt gedaan, druk je op beide knoppen en herhaal je het voor allemaal.

edit: was me een minuut voor @Rekt !

#10 ·
co aanpassen kan gemakkelijk op mt's. Op fz's moet de co-aanpassing worden gedaan met de Yamaha-diagnosetool, die naar verluidt alleen beschikbaar is voor dealers.
Heeft iemand met een standaard uitlaat / ECU een dealer gevraagd om de CO-instellingen op hun FZ09 aan te passen? Ik las een draad op het Britse forum met veel commentaar over het aanpassen van alle drie de cilinders naar een instelling van 14, en dit zou een merkbaar positief effect hebben op de gasrespons, door de AFR te verrijken (tenzij ik het verkeerd lees, wat heel goed mogelijk is). Ik ben geneigd dit te proberen (ik zou het zelf doen als we konden, maar het is een van de verschillen tussen MT en FZ), maar voordat ik hier naar de dealer ga, zou ik graag willen weten of iemand de instellingen heeft aangepast en ook vindt dat het de moeite waard is.

De CO-instellingen wijzigen in het DIAG-menu [Archief] - Yamaha MT-09 / FZ-09 Forums - Het grootste Yamaha MT-09 / FZ-09 Forum op internet!

Het is een laaaange draad, dus hier zijn een paar van de meer intrigerende berichten:

"Ik denk dat 14 het normale advies is.
Ik denk niet dat je prestatieverlies voelt, maar eerder een soepelere gasrespons zonder schokken, dus het lijkt op minder vermogen. Triple Trouble, je hebt het toch op de dyno gezet?

Ja maat, we hebben nu een paar MT's op de dyno gezet en ze lopen allemaal veel soepeler zonder schokken met de CO ingesteld op 14 op alle 3 de cilinders."

EN

"Heb je enig verschil gemerkt toen je ermee reed nadat je het had veranderd?

Dat heb ik. Gisteravond van Gloucester naar de Brecons gereden. Perfecte avond. Ik stopte op verschillende punten om verschillende niveaus uit te proberen en ik ben het gelukkigst met 14 (standaard uitlaat) het verschil in 'B' is verwaarloosbaar, maar in 'A' is het opmerkelijk. Gashendel veel minder schokkerig aan de onderkant en de soepelheid bij het oprollen is aanzienlijk beter. Zolang er geen nadelige effecten op lange termijn zijn (en waarom zou Yamaha dit soort flexibiliteit in de setup toestaan als die er zouden zijn.....) hier blijven mijn instellingen. Als het niet voor deze draad was geweest, had ik het waarschijnlijk nooit geweten :)"

#16 · (Edited)
Ik heb de mijne op 14 gezet en toen terug naar 5. Ik denk dat je bij 14 een beetje gasrespons verliest. Verschilt waarschijnlijk per motor. Ik geloof dat je bij sommige andere Yamaha's deze functie kunt inschakelen op een Amerikaanse motor door een pin op de ECU te aarden.
Mijn motor is een MT09. Ik zal kijken of ik de thread kan vinden en een link kan plaatsen.

#28 ·
Ik heb de mijne op 14 gezet en daarna terug naar 5. Ik denk dat je bij 14 een beetje gasrespons verliest. Verschilt waarschijnlijk per motor. Ik geloof dat je bij sommige andere Yamaha's deze functie kunt inschakelen op een Amerikaanse motor door een pin op de ECU te aarden.
Mijn motor is een MT09. Ik zal kijken of ik de thread kan vinden en een link kan plaatsen.
Weet je nog wat de jouwe in de originele staat was, dat je besloot om terug te gaan naar 5 nadat 14 niet goed was?

#17 · (Edited)
Is er een manier om deze functie op Amerikaanse motoren in te schakelen??? Ik heb een paar threads gezien waarin FZ6- en FZ1-eigenaren het hebben ingeschakeld...? Iemand bereid om het te proberen? :)

Het lijkt erop dat je "een" draad moet vinden en deze aarden?

Enable Co Adjustment USA Only (Lean / Richen) - Yamaha FZ6 Forums - International FZ6 Motorcycle Community Forum

Opening CO Adjustment on US bikes - FZ1OA Message Board

Edit: haha Ik heb Pauls bericht boven het mijne volledig gemist! Nou, we zitten in ieder geval op dezelfde pagina. Iemand moet het proberen, ik ben te bang.

#18 ·
Ik heb dit gedaan, veranderd naar 14 op alle cilinders. Onmiddellijk terug veranderd na een paar ritten. Maakt het magere schokken en de soepelheid van het gaspedaal iets beter, maar je verliest wat van die pit uit mijn ervaring. Voelde........deegachtiger aan. En mijn brandstofverbruik leed eronder.

Niemand heeft een vast antwoord gegeven op wat ze eigenlijk veranderen. Ik weet dat het brandstof is, omdat ik kon ruiken hoe rijk de verdomde uitlaat was bij elke verhoging van de waarde. Maar welke bereiken? Bij welk toerental verandert het waarden? Alleen gesloten lus? De hele tijd? Niemand weet het. Maar iedereen doet het. Contraintuïtief.

En ik had ook het vreemde resultaat van een verhoogde motortemperatuur. Niet de moeite waard IMHO. Laat het over aan de PCV of een dyno-afstelling.

#19 ·
Ik heb dit gedaan, veranderd naar 14 op alle cilinders. Heb het na een paar ritten meteen weer terug veranderd. Maakt de magere surge en de soepelheid van het gaspedaal iets beter, maar je verliest wat van die pittigheid uit mijn ervaring. Voelde........deegachtiger aan. En mijn brandstofverbruik leed eronder.
je hoeft het niet op 14 te zetten, je kunt het op een lagere waarde zetten als je wilt. probeer gewoon een paar tussenliggende waarden en vind het beste compromis.

#22 ·
Zag dit net op een van de R6-threads. Dus verwijzen C1-C2-C3 op MT/FZ eigenlijk naar de individuele cilinders, zoals de meeste mensen, inclusief ikzelf, lijken aan te nemen, of verwijst het naar gas-/toerentalbanden? Maar in dat geval, waarom maar drie banden en niet vier?

"Ik vond dit in een van de Yamaha proformance boeken.

A: Afstelling brandstofinjectie
De hoeveelheid brandstofinjectie kan worden aangepast in de volgende vier bereiken:
Code C1: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 25% of minder gasklepopening en bij 3000 tpm of minder
van het motortoerental
Code C2: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 25% of minder gasklepopening en bij 3000 tpm of
meer motortoerental
Code C3: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 25% tot 90% gasklepopening
Code C4: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 90% of meer gasklepopening

Controleer voordat u de instellingen wijzigt de motor op zijn kenmerken in normale toestand.
Het wordt aanbevolen om de instellingen te controleren met een A/F-meetinstrument.
Richtlijnen voor het instellen
• Code C1: Bij 25% of minder gasklepopening en bij 3000 tpm of minder motortoerental:
Dit beïnvloedt de stationaire stabiliteit en het gevoel dat tijdens races wordt ervaren.
Een te rijk lucht-brandstofmengsel kan de bougies vervuilen.
• Code C2: Bij 25% of minder gasklepopening en bij 3000 tpm of meer motortoerental:
Dit beïnvloedt het gevoel dat wordt ervaren tijdens het afremmen op de motor en bij de initiële
gasklepopening.
Breng telkens een wijziging van 2 tot 5% aan en controleer op eventuele wijzigingen.
• Code C3: Bij 25% tot 90% gasklepopening:
Dit beïnvloedt het gevoel dat wordt ervaren bij halve gasklepopening.
Breng telkens een wijziging van 2 tot 5% aan en controleer op eventuele wijzigingen.
• Code C4: Bij 90% of meer gasklepopening:
Dit beïnvloedt het gevoel dat wordt ervaren bij vol gas.
Aanpassing naar een te arm mengsel leidt tot motorschade.
Aanpassing door de A/F te controleren wordt aanbevolen.
Vooral om aan de armere kant aan te passen, breng telkens een wijziging van 1 tot 2% aan en controleer het resultaat. 12 tot 13 is een beoogde A/F.
Gasklepopening (%)

#25 ·
Zag dit net op een van de R6-threads. Dus verwijst C1-C2-C3 op MT/FZ eigenlijk naar de individuele cilinders, zoals de meeste mensen, inclusief ikzelf, lijken aan te nemen, of verwijst het naar gashendel/RPM-banden? Maar in dat geval, waarom maar drie banden en niet vier?

"Ik vond dit in een van de Yamaha proformance boeken.

A: Brandstofinjectie aanpassing
De hoeveelheid brandstofinjectie kan in de volgende vier bereiken worden aangepast:
Code C1: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 25% of minder van de gashendelopening en bij 3000 tpm of minder
van het motortoerental
Code C2: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 25% of minder van de gashendelopening en bij 3000 tpm of
meer motortoerental
Code C3: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 25% tot 90% van de gashendelopening
Code C4: Brandstofhoeveelheid geïnjecteerd bij 90% of meer van de gashendelopening

Controleer voordat u de instellingen wijzigt de motor op zijn kenmerken in normale toestand.
Het wordt aanbevolen om de instellingen te controleren met een A/F-meetinstrument.
Richtlijnen voor het instellen
• Code C1: Bij 25% of minder van de gashendelopening en bij 3000 tpm of minder motortoerental:
Dit beïnvloedt de stationaire stabiliteit en het gevoel dat tijdens races wordt ervaren.
Een te rijk lucht-brandstofmengsel kan de bougies vervuilen.
• Code C2: Bij 25% of minder van de gashendelopening en bij 3000 tpm of meer motortoerental:
Dit beïnvloedt het gevoel dat wordt ervaren tijdens het afremmen op de motor en bij de initiële
gashendelopening.
• Code C3: Bij 25% tot 90% van de gashendelopening:
Dit beïnvloedt het gevoel dat wordt ervaren bij de helft van de gashendelopening.
• Code C4: Bij 90% of meer van de gashendelopening:
Dit beïnvloedt het gevoel dat wordt ervaren bij volgas.
Aanpassing naar een te arm mengsel leidt tot motorschade.
Aanpassing door de A/F te controleren wordt aanbevolen.
Breng met name bij het afstellen aan de armere kant telkens een wijziging van 1 tot 2% aan en controleer het resultaat. 12 tot 13 is een beoogde A/F.
Gashendelopening (%)"
Op de MT/FZ verwijst het naar cilinders over het gehele toerentalbereik. Op bepaalde viertaktmotoren (de FZ 6 denk ik) verwijst het ook naar toerentalbanden, omdat die motoren blijkbaar paren injectoren hebben die slechts van 2 uitgangen op de ECU lopen.

#23 · (Edited)
Ik stel me voor dat het emissiebeleid van de VS een vaste instelling vereist ten gunste van hun criteria... Anders zou Yamaha niet de moeite nemen om verschillen in de MT/FZ aan te brengen, afgezien van de letters op het plastic.

Ik wou dat ik de B-modus 1e versnelling in de A-modus had en de gasrespons van de 2e versnelling wat soepeler... Fiets zou perfect zijn.

#24 ·
Ik ben verbaasd dat er überhaupt emissie-eisen zijn in de VS. De laatste keer dat ik daar op bezoek was (uit Denemarken), leek het wel een monstertruckshow op de openbare weg. Geen kwaad woord, ik had hier zelf hetzelfde geweldig gevonden, in plaats van gedwongen te worden in steeds kleinere auto's.

#26 · (Edited)
Heeft iemand ontdekt of de dealer de Co-instellingen kan wijzigen? Het lijkt erop dat de dealers in Europa dit aanpassen voor meer brandstof in het mengsel wanneer ze een nieuwe uitlaat installeren. Misschien is een te arm mengsel met al deze aftermarket uitlaten de oorzaak van al die klepproblemen die iedereen heeft... Ik haat het echt dat de FZ in zoveel opzichten inferieur is aan de MT.

#27 · (Edited)
Ok, ik snap het, de dealer KAN de Co-instellingen op de FZ aanpassen met behulp van de Yamaha-diagnosetool 90890-03215, dat staat in het servicehandboek, maar er wordt niet uitgelegd hoe, omdat de diagnosetool een eigen aparte handleiding heeft. Blijkbaar kun je deze tool kopen voor ongeveer $200 tot $300. Heeft iemand toegang tot een van deze? Enige info?

#33 ·
Er is geen zelfdiagnose op de Australische MT09 2016 met TCS-model, je kunt geen CO- of Diag-scherm op het dashboard krijgen, verdomd irritant als je knutselt zoals ik en af en toe de fouten moet wissen, nu heb ik een scantool nodig om de klus te klaren.

#36 ·
voor een BMC luchtfilter en akrapovic zonder kat, is het nog steeds goed om CO op 14 te zetten?
Ik pas de CO nooit aan in het dashboard, bij +14 in het dashboard is je koude start & stationair A/F ratio ongeveer 11,5:1 tot 12:1 gemeten op mijn 2014 MT09, wat veel te rijk is.