Je hebt het volgende nodig:
- Bougiestekkersleutel of verlengde gewone dop. Bougies lijken een vrij standaard maat te hebben, dus controleer je doppen tegen je nieuwe bougies om te bepalen welke maat dop je nodig hebt.
- b. Inbussleutelset met kogelkop
- c. Tang om bij de slangklemmen te komen
- d. een zachte plek om de Gastank neer te zetten
- e. Een doek om om het uiteinde van de brandstofslang te wikkelen.
- f. Dopverlengstukken
- g. Universele kniestuk
- h. Ratel
- i. Vacuümslang (3/8 inch of 9,5 mm)
- j. Voelermaat
- k. Dopset, (19 mm dop voor krukas)
- l. Kleine 3/8 inch aandrijftorquewrench die 7 ft/lbs kan doen
- m. Magneetgereedschap voor emmers/shims
- p. Een PDF VAN DE SERVICEHANDLEIDING
- q. Nieuwe pakking voor de nokkenaskettinggeleider
Fotogids van stappen 1 - 8 zijn te zien in mijn DIY BOUGIE WISSELGIDS omdat een bericht slechts 32 afbeeldingen kan bevatten.
1. Verwijder de neppe luchtscheppen. (2 drukpennen, 1 inbusbout [elke kant]) Geef het een stevige trek om te verwijderen.
2. Verwijder de plastic tankafdekking bij de voorkant van de tank (4 drukpennen)
3. Verwijder de tank (4 inbusbouten)
3a. Til de tank iets op om de ontluchtingsslang los te koppelen, de overloopslang los te koppelen, de bedradingskabelboom van de brandstofpomp los te klikken, de brandstofleiding los te koppelen (schuif de oranje clip naar beneden, druk op beide blauwe knoppen aan de zijkanten om te verwijderen. er is een klep om te voorkomen dat de brandstof uit de tank komt, dus maak je geen zorgen over lekken.) wikkel een doek om het uiteinde van de brandstofslang om de druppels op te vangen
4. Bout de luchtfilterbak los, koppel de ECU-bedradingskabelboom los en leg deze opzij (3 inbusbouten)
4a. Koppel de vacuümslangen (2x) los van de onderkant van de luchtfilterbak
4b. Je moet de drie slangklemmen op de inlaatspruitstukken losmaken, deze zijn vastgezet en gaan niet verloren in de diepten van de motorfiets. Het was handig om een inbussleutel met een kogelkop te gebruiken om vanuit vreemde hoeken bij de slangklemmen te komen. Maak los en til/verwijder de luchtfilterbak.
5. Verwijder het AIS-systeem door het van de houder op de ventilatorbehuizing te schuiven en de slangclips aan de motor los te maken. Koppel de blauwe connector los van de bedradingskabelboom.
6. Koppel de bedradingskabelboom los van de bobines (3x)
7. Verwijder de bobines met de hand. (Ze zitten er lekker strak in, blijf het heen en weer bewegen. Het kan helpen om iemand met kleine handen te vinden, omdat gereedschap de plastic bobines kan beschadigen.
8. Gebruik verlengstukken en kniestukken om de bougies te verwijderen. Ik heb ook een stuk vacuümslang gebruikt om de bougies te verwijderen, omdat ze daar blijven zitten als je de dop verwijdert.
9. Demonteer de claxon en laat deze hangen. Dit geeft je meer speling voor de radiator.

10. Demonteer de radiator (2 bouten aan de bovenkant, één schuifbare rubberen houder aan de onderkant)

11. Verwijder de slang van deze harde leiding. Bind hem omhoog en uit de weg met een kabelbinder om te voorkomen dat er koelvloeistof lekt. Tape de harde nippel op de radiator af om druppels te voorkomen.

12. Koppel de bedradingskabelboom van de radiatorventilator los en verwijder de 4 zwarte bouten om de radiatorventilator te verwijderen. Met de radiator volledig gedemonteerd en tegen het voorspatbord leunend, heb je voldoende ruimte om het kleppendeksel te verwijderen en je radiator nog steeds bevestigd te houden

13. Verwijder de 4 kleppendekselbouten. Eén is langer dan de andere, dus let op de positie. Verwijder het kleppendeksel en zorg ervoor dat je de rubberen pakking intact houdt. Je kunt deze hergebruiken als je hem niet scheurt. Zorg ervoor dat je de achterkant van je radiator niet deukt/beschadigt bij het verwijderen van je kleppendeksel.

14. Verwijder de krukaskap en de bout van het timingvenster

Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat je de servicehandleiding bij de hand hebt. (p.111)
15. Plaats je 19 mm dop en draai de krukas tegen de klok in totdat zuiger 1 de BDP bereikt. BDP wordt aangegeven door de horizontale lijn op de krukas en de nokken die tegenover elkaar wijzen.

16. Controleer de klepspelingen met een voelermaat

- Controleer de klepspelingen voor uitlaat en inlaat voor cilinder 1
- Draai de krukas 270 graden tegen de klok in
- Controleer de klepspelingen voor uitlaat en inlaat voor cilinder 2
- Draai de krukas 270 graden tegen de klok in
- Controleer de klepspelingen voor uitlaat en inlaat voor cilinder 3
Deze motoren staan erom bekend zeer strakke uitlaatkleppen te hebben. Bij 23.000 mijl ontdekte ik dat mijn uitlaatkleppen ongeveer 0,14 mm waren en mijn inlaatkleppen allemaal binnen de specificaties vielen. Als je dit punt hebt bereikt en al je kleppen binnen de specificaties vallen, gefeliciteerd, je bent een geluksvogel en je kunt je motor weer in elkaar zetten door het omgekeerde te doen van de hierboven getoonde demontage. Als je net als de meerderheid van de eigenaren bent, zijn je uitlaatkleppen strak en moet je de nokkenaskettinggeleider, nokkenassen verwijderen, opnieuw shimmen, en de nokkenassen en de nokkenaskettinggeleider vervangen. Je kunt instructies voor het verwijderen van de nokkenassen vinden vanaf p. 228 van de servicehandleiding.
17. Draai de krukas tegen de klok in om de BDP voor cilinder 1 te vinden. De indicator (a) ziet eruit als een kleine driehoek.

18. Verwijder de nokkenaskettinggeleider (CCT). Draai eerst de binnenste bout los (geïllustreerd), gevolgd door de buitenste bout. (de middelste bout is eigenlijk een kap voor de CCT) Het kan zijn dat je CCT eruit springt omdat deze onder druk staat. Wanneer je de CCT hebt verwijderd, draai je je krukaspositie NIET totdat deze weer is geïnstalleerd en onder spanning staat.

19. Verwijder de nokkenaskappen. Om schade aan de nokkenassen, kappen of cilinderkop te voorkomen, maak je in meerdere stappen en in een kruispatroon los. Ik heb de bevestigingen eerst een beetje losgedraaid en daarna nogmaals om ze volledig terug te draaien. Hieronder is het patroon dat ik heb gebruikt. Let op de nummers die in de grote kap zijn gegoten, ze zijn handig voor het opnieuw aanhalen. De twee kleinere kappen zijn gemarkeerd met EL en IL voor Uitlaat en Inlaat respectievelijk. Dit is het patroon dat ik heb gebruikt.

20. Bind een sterk dik draad om de nokkenketting of iets dergelijks om te voorkomen dat deze in het motorcarter valt.
21. Verwijder de nokkenassen (je kunt de tandwielen bevestigd laten). Voor de zekerheid, houd bij welke nokkenas UITLAAT en welke INLAAT is
22. Gebruik je magneetgereedschap om de klepdeksels van de klepveren te trekken. Toen ik mijn klepdeksels verwijderde, kwamen de shims mee. Zorg ervoor dat je bijhoudt welke klepdeksels en shims van welke klep kwamen. Dit zorgt ervoor dat je de juiste aanpassingen kunt berekenen.
22a. Bereken de maat van de nieuwe shims die je nodig hebt om weer binnen de specificaties te komen. Shims worden alleen in gehele getallen van vijf verkocht (155, 160, 165... enz.). Shims zijn aan de achterkant gemarkeerd met een 3-cijferig nummer (a). (Voorbeeld: 158 = 1,58 mm).
22b. Installeer nieuwe shims op hun houders aan de kleppen (1) en installeer het klepdeksel erbovenop (2).

23. Installeer de inlaatnokkenas opnieuw, daarna de uitlaatnokkenas (p.231). Zorg ervoor dat je krukas nog steeds in de BDP-positie staat. Als je hem niet hebt aangeraakt, zou je de kleine driehoekmarkering in het timingvenster nog moeten zien. Installeer met de stempelmarkeringen op de nokkenassen naar boven gericht. Deze zullen later uitlijnen met de verticale markeringen wanneer je de nokkenaskappen installeert.

24. Plaats de nokkenaskappen terug op hun vorige posities. Smeer de nokkenasbouten met motorolie voordat je ze installeert (ik heb ze gewoon in wat motorolie gedoopt in de bovenkant van de motor). Aanhaalmoment 7,2 ft/lbs
24a. Draai de nokkenaskap (A) vast volgens het op de kap gegoten patroon. Spiegel datzelfde patroon terwijl je de kappen (B) en (C) vastdraait met het hieronder getoonde patroon.

25. Installeer de nokkenketting opnieuw. Controleer nogmaals of de stempelmarkeringen nog steeds zijn uitgelijnd met de verticale markeringen op je kappen zoals getoond in stap 23.
26. Installeer de CCT opnieuw via de volgende stappen:
26a. Oefen druk uit op de CCT met één hand terwijl je de inbussleutel tegen de klok in draait. Verwijdering van de inbussleutel zorgt ervoor dat het mechanisme uitschuift. Probeer het in je hand om te zien wat er gebeurt als je de stelsleutel verwijdert terwijl de CCT op de motor is gemonteerd. Je kunt een verkleinde inbussleutel gebruiken, of $$$ uitgeven om het OEM-gereedschap te kopen.

26b. Installeer de CCT met nieuwe pakking met loctite op de twee bevestigingsbouten aan de buitenkant. De middelste bout heeft geen loctite nodig. Hieronder staat de opstelling die ik heb gebruikt om het kopen van het OEM-gereedschap te omzeilen. In het midden zie je mijn verkleinde inbussleutel. Ik had nog steeds voldoende speling om een standaard inbussleutel te gebruiken om de binnenste bevestigingsbout nauwgezet vast te draaien. Ik heb eerst de buitenste bout vastgedraaid en daarna de binnenste bout. Een spiegelbeeld van het verwijderingsproces. Als je een beter persoon bent dan ik, en je kunt een momentsleutel op de CCT-bevestigingsbouten krijgen, is het aanhaalmoment 7,2 ft/lb met loctite de kapbout in het midden heeft een aanhaalmoment van 5,1 ft/lbs

26c. Verwijder je verkleinde stelsleutel uit het middelste gat en laat de CCT de nokkenketting spannen. Het zou op zijn plaats moeten klikken, net zoals je hebt getest in stap 26a. Controleer om er zeker van te zijn dat er stevige spanning op de nokkenkettingen staat voordat je met de volgende stap begint.
27. Draai de krukas met de hand, langzaam, tegen de klok in om ervoor te zorgen dat de kleppen, nokkenassen en krukas weer samenwerken, op tijd.
28. Meet de klepspelingen opnieuw om te verifiëren dat je je berekeningen correct hebt uitgevoerd. Als je de juiste shims hebt geselecteerd, zou je nu binnen de specificaties voor je klepspelingen moeten vallen.
29. Alles goed? Installeer al je kleine onderdelen opnieuw.
- Toegangsbout voor timingmarkering 11 ft/lbs
- Krukas Eindkap 7,2 ft/lbs
- Rubberen Kleppendekselpakking
- Kleppendeksel - 4x bouten (3 kort, 1 lang) 7,2 ft/lbs
- Bougies 9,4 ft/lbs
- Bougie Bobines (zorg ervoor dat ze volledig tegen het kleppendeksel zitten)
- Bedradingskabelboom Bobine
- Ventilator aan Radiator
- Radiator Ventilator aansluiten
- Kleine Koelvloeistofslang opnieuw bevestigen
- Radiator
- Claxon
- AIS
- Luchtfilterbak
- ECU en Bedradingskabelboom
- Brandstoftank - Probeer de motor te starten voordat je de carrosserie opnieuw installeert en de brandstoftank vastbout
- Carrosserie
Dit alles lijkt misschien moeilijk, maar het is niet Ducati-moeilijk.