Yamaha FZ-09 Forum banner

Doe-het-zelf klepcontrole en afstelling

95K views 82 replies 27 participants last post by  Fengrr  
#1 · (Edited by Moderator)
Image


Je hebt het volgende nodig:
  • Bougiestekkersleutel of verlengde gewone dop. Bougies lijken een vrij standaard maat te hebben, dus controleer je doppen tegen je nieuwe bougies om te bepalen welke maat dop je nodig hebt.
  • b. Inbussleutelset met kogelkop
  • c. Tang om bij de slangklemmen te komen
  • d. een zachte plek om de Gastank neer te zetten
  • e. Een doek om om het uiteinde van de brandstofslang te wikkelen.
  • f. Dopverlengstukken
  • g. Universele kniestuk
  • h. Ratel
  • i. Vacuümslang (3/8 inch of 9,5 mm)
  • j. Voelermaat
  • k. Dopset, (19 mm dop voor krukas)
  • l. Kleine 3/8 inch aandrijftorquewrench die 7 ft/lbs kan doen
  • m. Magneetgereedschap voor emmers/shims
  • p. Een PDF VAN DE SERVICEHANDLEIDING
  • q. Nieuwe pakking voor de nokkenaskettinggeleider


Fotogids van stappen 1 - 8 zijn te zien in mijn DIY BOUGIE WISSELGIDS omdat een bericht slechts 32 afbeeldingen kan bevatten.


1. Verwijder de neppe luchtscheppen. (2 drukpennen, 1 inbusbout [elke kant]) Geef het een stevige trek om te verwijderen.
2. Verwijder de plastic tankafdekking bij de voorkant van de tank (4 drukpennen)
3. Verwijder de tank (4 inbusbouten)
3a. Til de tank iets op om de ontluchtingsslang los te koppelen, de overloopslang los te koppelen, de bedradingskabelboom van de brandstofpomp los te klikken, de brandstofleiding los te koppelen (schuif de oranje clip naar beneden, druk op beide blauwe knoppen aan de zijkanten om te verwijderen. er is een klep om te voorkomen dat de brandstof uit de tank komt, dus maak je geen zorgen over lekken.) wikkel een doek om het uiteinde van de brandstofslang om de druppels op te vangen
4. Bout de luchtfilterbak los, koppel de ECU-bedradingskabelboom los en leg deze opzij (3 inbusbouten)
4a. Koppel de vacuümslangen (2x) los van de onderkant van de luchtfilterbak
4b. Je moet de drie slangklemmen op de inlaatspruitstukken losmaken, deze zijn vastgezet en gaan niet verloren in de diepten van de motorfiets. Het was handig om een inbussleutel met een kogelkop te gebruiken om vanuit vreemde hoeken bij de slangklemmen te komen. Maak los en til/verwijder de luchtfilterbak.
5. Verwijder het AIS-systeem door het van de houder op de ventilatorbehuizing te schuiven en de slangclips aan de motor los te maken. Koppel de blauwe connector los van de bedradingskabelboom.
6. Koppel de bedradingskabelboom los van de bobines (3x)
7. Verwijder de bobines met de hand. (Ze zitten er lekker strak in, blijf het heen en weer bewegen. Het kan helpen om iemand met kleine handen te vinden, omdat gereedschap de plastic bobines kan beschadigen.
8. Gebruik verlengstukken en kniestukken om de bougies te verwijderen. Ik heb ook een stuk vacuümslang gebruikt om de bougies te verwijderen, omdat ze daar blijven zitten als je de dop verwijdert.


9. Demonteer de claxon en laat deze hangen. Dit geeft je meer speling voor de radiator.
Image


10. Demonteer de radiator (2 bouten aan de bovenkant, één schuifbare rubberen houder aan de onderkant)
Image


11. Verwijder de slang van deze harde leiding. Bind hem omhoog en uit de weg met een kabelbinder om te voorkomen dat er koelvloeistof lekt. Tape de harde nippel op de radiator af om druppels te voorkomen.
Image

Image


12. Koppel de bedradingskabelboom van de radiatorventilator los en verwijder de 4 zwarte bouten om de radiatorventilator te verwijderen. Met de radiator volledig gedemonteerd en tegen het voorspatbord leunend, heb je voldoende ruimte om het kleppendeksel te verwijderen en je radiator nog steeds bevestigd te houden
Image

Image


13. Verwijder de 4 kleppendekselbouten. Eén is langer dan de andere, dus let op de positie. Verwijder het kleppendeksel en zorg ervoor dat je de rubberen pakking intact houdt. Je kunt deze hergebruiken als je hem niet scheurt. Zorg ervoor dat je de achterkant van je radiator niet deukt/beschadigt bij het verwijderen van je kleppendeksel.
Image

Image


14. Verwijder de krukaskap en de bout van het timingvenster
Image


Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat je de servicehandleiding bij de hand hebt. (p.111)

15. Plaats je 19 mm dop en draai de krukas tegen de klok in totdat zuiger 1 de BDP bereikt. BDP wordt aangegeven door de horizontale lijn op de krukas en de nokken die tegenover elkaar wijzen.
Image


16. Controleer de klepspelingen met een voelermaat
Image

  • Controleer de klepspelingen voor uitlaat en inlaat voor cilinder 1
  • Draai de krukas 270 graden tegen de klok in
  • Controleer de klepspelingen voor uitlaat en inlaat voor cilinder 2
  • Draai de krukas 270 graden tegen de klok in
  • Controleer de klepspelingen voor uitlaat en inlaat voor cilinder 3



Deze motoren staan erom bekend zeer strakke uitlaatkleppen te hebben. Bij 23.000 mijl ontdekte ik dat mijn uitlaatkleppen ongeveer 0,14 mm waren en mijn inlaatkleppen allemaal binnen de specificaties vielen. Als je dit punt hebt bereikt en al je kleppen binnen de specificaties vallen, gefeliciteerd, je bent een geluksvogel en je kunt je motor weer in elkaar zetten door het omgekeerde te doen van de hierboven getoonde demontage. Als je net als de meerderheid van de eigenaren bent, zijn je uitlaatkleppen strak en moet je de nokkenaskettinggeleider, nokkenassen verwijderen, opnieuw shimmen, en de nokkenassen en de nokkenaskettinggeleider vervangen. Je kunt instructies voor het verwijderen van de nokkenassen vinden vanaf p. 228 van de servicehandleiding.


17. Draai de krukas tegen de klok in om de BDP voor cilinder 1 te vinden. De indicator (a) ziet eruit als een kleine driehoek.
Image


18. Verwijder de nokkenaskettinggeleider (CCT). Draai eerst de binnenste bout los (geïllustreerd), gevolgd door de buitenste bout. (de middelste bout is eigenlijk een kap voor de CCT) Het kan zijn dat je CCT eruit springt omdat deze onder druk staat. Wanneer je de CCT hebt verwijderd, draai je je krukaspositie NIET totdat deze weer is geïnstalleerd en onder spanning staat.
Image


19. Verwijder de nokkenaskappen. Om schade aan de nokkenassen, kappen of cilinderkop te voorkomen, maak je in meerdere stappen en in een kruispatroon los. Ik heb de bevestigingen eerst een beetje losgedraaid en daarna nogmaals om ze volledig terug te draaien. Hieronder is het patroon dat ik heb gebruikt. Let op de nummers die in de grote kap zijn gegoten, ze zijn handig voor het opnieuw aanhalen. De twee kleinere kappen zijn gemarkeerd met EL en IL voor Uitlaat en Inlaat respectievelijk. Dit is het patroon dat ik heb gebruikt.
Image


20. Bind een sterk dik draad om de nokkenketting of iets dergelijks om te voorkomen dat deze in het motorcarter valt.

21. Verwijder de nokkenassen (je kunt de tandwielen bevestigd laten). Voor de zekerheid, houd bij welke nokkenas UITLAAT en welke INLAAT is

22. Gebruik je magneetgereedschap om de klepdeksels van de klepveren te trekken. Toen ik mijn klepdeksels verwijderde, kwamen de shims mee. Zorg ervoor dat je bijhoudt welke klepdeksels en shims van welke klep kwamen. Dit zorgt ervoor dat je de juiste aanpassingen kunt berekenen.
22a. Bereken de maat van de nieuwe shims die je nodig hebt om weer binnen de specificaties te komen. Shims worden alleen in gehele getallen van vijf verkocht (155, 160, 165... enz.). Shims zijn aan de achterkant gemarkeerd met een 3-cijferig nummer (a). (Voorbeeld: 158 = 1,58 mm).
22b. Installeer nieuwe shims op hun houders aan de kleppen (1) en installeer het klepdeksel erbovenop (2).
Image


23. Installeer de inlaatnokkenas opnieuw, daarna de uitlaatnokkenas (p.231). Zorg ervoor dat je krukas nog steeds in de BDP-positie staat. Als je hem niet hebt aangeraakt, zou je de kleine driehoekmarkering in het timingvenster nog moeten zien. Installeer met de stempelmarkeringen op de nokkenassen naar boven gericht. Deze zullen later uitlijnen met de verticale markeringen wanneer je de nokkenaskappen installeert.
Image


24. Plaats de nokkenaskappen terug op hun vorige posities. Smeer de nokkenasbouten met motorolie voordat je ze installeert (ik heb ze gewoon in wat motorolie gedoopt in de bovenkant van de motor). Aanhaalmoment 7,2 ft/lbs
24a. Draai de nokkenaskap (A) vast volgens het op de kap gegoten patroon. Spiegel datzelfde patroon terwijl je de kappen (B) en (C) vastdraait met het hieronder getoonde patroon.
Image


25. Installeer de nokkenketting opnieuw. Controleer nogmaals of de stempelmarkeringen nog steeds zijn uitgelijnd met de verticale markeringen op je kappen zoals getoond in stap 23.

26. Installeer de CCT opnieuw via de volgende stappen:
26a. Oefen druk uit op de CCT met één hand terwijl je de inbussleutel tegen de klok in draait. Verwijdering van de inbussleutel zorgt ervoor dat het mechanisme uitschuift. Probeer het in je hand om te zien wat er gebeurt als je de stelsleutel verwijdert terwijl de CCT op de motor is gemonteerd. Je kunt een verkleinde inbussleutel gebruiken, of $$$ uitgeven om het OEM-gereedschap te kopen.
Image


26b. Installeer de CCT met nieuwe pakking met loctite op de twee bevestigingsbouten aan de buitenkant. De middelste bout heeft geen loctite nodig. Hieronder staat de opstelling die ik heb gebruikt om het kopen van het OEM-gereedschap te omzeilen. In het midden zie je mijn verkleinde inbussleutel. Ik had nog steeds voldoende speling om een standaard inbussleutel te gebruiken om de binnenste bevestigingsbout nauwgezet vast te draaien. Ik heb eerst de buitenste bout vastgedraaid en daarna de binnenste bout. Een spiegelbeeld van het verwijderingsproces. Als je een beter persoon bent dan ik, en je kunt een momentsleutel op de CCT-bevestigingsbouten krijgen, is het aanhaalmoment 7,2 ft/lb met loctite de kapbout in het midden heeft een aanhaalmoment van 5,1 ft/lbs
Image


26c. Verwijder je verkleinde stelsleutel uit het middelste gat en laat de CCT de nokkenketting spannen. Het zou op zijn plaats moeten klikken, net zoals je hebt getest in stap 26a. Controleer om er zeker van te zijn dat er stevige spanning op de nokkenkettingen staat voordat je met de volgende stap begint.

27. Draai de krukas met de hand, langzaam, tegen de klok in om ervoor te zorgen dat de kleppen, nokkenassen en krukas weer samenwerken, op tijd.

28. Meet de klepspelingen opnieuw om te verifiëren dat je je berekeningen correct hebt uitgevoerd. Als je de juiste shims hebt geselecteerd, zou je nu binnen de specificaties voor je klepspelingen moeten vallen.

29. Alles goed? Installeer al je kleine onderdelen opnieuw.
  • Toegangsbout voor timingmarkering 11 ft/lbs
  • Krukas Eindkap 7,2 ft/lbs
  • Rubberen Kleppendekselpakking
  • Kleppendeksel - 4x bouten (3 kort, 1 lang) 7,2 ft/lbs
  • Bougies 9,4 ft/lbs
  • Bougie Bobines (zorg ervoor dat ze volledig tegen het kleppendeksel zitten)
  • Bedradingskabelboom Bobine
  • Ventilator aan Radiator
  • Radiator Ventilator aansluiten
  • Kleine Koelvloeistofslang opnieuw bevestigen
  • Radiator
  • Claxon
  • AIS
  • Luchtfilterbak
  • ECU en Bedradingskabelboom
  • Brandstoftank - Probeer de motor te starten voordat je de carrosserie opnieuw installeert en de brandstoftank vastbout
  • Carrosserie

Dit alles lijkt misschien moeilijk, maar het is niet Ducati-moeilijk.
Image
:BangHead:
 
#6 · (Edited)
Uw grondigheid en fotodocumentatie is geweldig! Geweldig werk en zeker de definitieve go-to voor degenen die deze taak willen aanpakken. Ik heb er een sticky van gemaakt, zodat het bovenaan het guides/how to subforum blijft staan. Uw bijdrage maakt van FZ09.org een geweldige plek om te zijn. Bedankt!
Blij dat je het nuttig vindt! Is er een manier om de limiet van 32 afbeeldingen per bericht op te heffen? Het zou fijn zijn om alles op één plek te zetten.
 
#8 · (Edited)
Ik weet niets over de fotolimiet. Ik zal dit doorgeven aan de beheerder. Maar ik zal alle andere berichten in deze thread verwijderen, zodat alleen jouw berichten in de thread staan. Dat zou het netjes moeten houden.
Ik geloof dat de fout een limiet van foto's per bericht aangaf. Ik weet niet of er een limiet per thread is. Het zou goed zijn om de opmerkingen open te houden, zodat mensen me kunnen corrigeren en/of om verduidelijkingen kunnen vragen terwijl andere mensen dit zelf proberen.

Ook als iemand weet hoe/waar een servicehandleiding te hosten, laat het me dan weten. Ik kan een link plaatsen en hoe meer kopieën mensen hebben, hoe beter.
 
#11 ·
Is het echt nodig om de nokkenassen te vervangen? En welke winkel raad je aan om de kleppenset te halen en zo nodig de nokkenassen?
Het is niet nodig om de nokkenassen te vervangen - ze zouden de levensduur van de motorfiets moeten meegaan. - Als u met "kleppenset" "shim kit" bedoelt, zou elke lokale winkel die de klepservice uitvoert, u de individuele shims voor een paar dollar moeten kunnen verkopen.
...En op #25 op zijn lijst staat wat mijn broer en ik in een grote puinhoop heeft gebracht..er wordt niets gezegd om de ketting van voren omhoog en over het voorste nokkenastandwiel en dan over het achterste nokkenastandwiel te trekken "en ervoor te zorgen dat de inkepingen op de nokkenassen nog steeds op één lijn liggen" en alle speling in de ketting aan de CCT-kant te hebben en het helpt om een ander paar handen te hebben om het op zijn plaats te houden terwijl je de CCT installeert en loslaat! Het helpt ook om de onderste zijkant van de behuizing te verwijderen om er zeker van te zijn dat alle speling in de ketting AAN de CCT-kant zit en geen aan de voorkant! Ik kocht een kit Hot Cams voor de shims... De instructies in het boek zijn echt halfslachtig als je dit nog nooit eerder hebt gedaan!
We moesten elke uitlaatshim vervangen om hem in de specificaties te krijgen en alle inlaat waren prima..ze waren allemaal strak en dat is met 28.000 mijl op haar...
Net je PM's ontvangen en blij om te horen dat alles is gelukt. Ik herinner me niet of ik hetzelfde probleem had als jij toen ik mijn service deed.
 
#10 · (Edited)
Heb dit net gedaan en je hoeft de nokkenassen niet te vervangen, tenzij ze niet aan de specificaties voldoen en als je weinig kilometers hebt, heb je ze hoogstwaarschijnlijk niet nodig... En op nummer 25 op zijn lijst staat wat mijn broer en ik in een grote puinhoop heeft gebracht... er wordt niet gezegd dat je de ketting van voren naar boven en over het voorste nokkenastandwiel en dan over het achterste nokkenastandwiel moet trekken "om ervoor te zorgen dat de inkepingen op de nokkenassen nog steeds uitgelijnd zijn" en alle speling in de ketting aan de CCT-kant moet hebben en het helpt om een andere set handen te hebben om hem op zijn plaats te houden terwijl je de CCT installeert en loslaat! Het helpt ook om de onderste zijklep te verwijderen om er zeker van te zijn dat alle speling in de ketting aan de CCT-kant zit en geen aan de voorkant! Ik heb een kit Hot Cams gekocht voor de shims... De instructies in het boek zijn echt halfslachtig als je dit nog nooit eerder hebt gedaan!
 
#12 · (Edited)
Dus het engste deel van dit soort werk voor mij is om de timing goed te krijgen. Ik zag de "zorg ervoor dat de pons op de nok recht omhoog wijst"... Zijn er markeringen op de nokkenastandwielen? Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste persoonlijke klepspelingcontrole gedaan (op mijn WR450) en die nokkenassen hebben putjes op de tandwielen om ervoor te zorgen dat je ze goed timed (zie afbeelding hieronder). Voor mij (iemand die bang is/een noob); als het enige aan de nokkenaskant om ervoor te zorgen dat je de timing goed hebt, een pons op de nokkenas zelf is, lijkt dat een punt van zorg. Misschien denk ik er gewoon te veel over na, maar als je maar één tand verkeerd zit, zou het naar mijn mening moeilijk te zien zijn op basis van alleen die pons op de as!

En nog een vraag. Na de 270* rotaties om bij cilinders 2 en 3 te komen... Zijn er markeringen of moet je TDC gewoon beoordelen aan de hand van de nokkenasposities? Nogmaals, wens zulke precisiemetingen... Dit zijn de dingen die me zorgen baren!
 
  • Helpful
Reactions: jsp1990
#15 ·
Ik zag dat "zorg ervoor dat de pons op de nokkenas recht omhoog wijst"... Zijn er markeringen op de nokkenastandwielen?


Ik herinner me niet of er markeringen op de nokkenastandwielen staan. U zult zien dat de doppen gemarkeerd zijn met een verticale lijn, zodat u ervoor kunt zorgen dat de nokkenas correct is uitgelijnd.
 
#13 ·
Aan de linkerkant van deksel is waar je in dat kleine gaatje kijkt, daar zit het timingmerk (het is een rechte lijn). Op dit punt wijzen de nokkenassen van elkaar af bij cilinder # 1... het merk voor de nokdimples die uitlijnen (dit merk is als een halve pijl) je lijnt ze alle drie uit en plaatst dan de ketting over de tandwielen van voor naar achter en zorgt ervoor dat de speling naar achteren is aan de cct-kant. Je hoeft de tandwielen niet te verwijderen, dus je hoeft er geen aandacht aan te besteden! Alleen de dimples en het schuine merkteken... Ik hoop dat dit helpt...
 
#14 ·
Ja, ik snap de timing in het algemeen (denk ik), maar mijn punt is gewoon dat de motor niet parallel aan de grond staat. Hij staat een beetje naar voren gekanteld. Dus ik kan me voorstellen dat die deuk op de nokkenas niet recht naar buiten wijst vanwege het perspectief en dat beide nokkenassen per ongeluk een of twee tanden verkeerd staan. Die foto van de nokkenassen van de WR laat de deuken op de nokkenastandwielen zien en hoe ze perfect uitlijnen met de cilinderwand. Als ik de mijne doe, zal ik waarschijnlijk de ketting/nokkenastandwielen markeren en ervoor zorgen dat de krukas niet beweegt terwijl ik de nokkenassen eruit haal om veilig te zijn.

Ik denk dat ze de dingen maar zo dom kunnen maken :p.
 
#17 ·
Klepaanpassing Hoe te doen: snelkoppelingen die ik heb gevonden

Goedemorgen cjymiller:

Bedankt voor je bericht, ik vond het erg nuttig, naast de Haynes Manual en You Tube-video's, bij het voltooien van mijn FJ-09 klepaanpassing vorige week. Ik vond je instructies duidelijk en uitgebreid, en nog beter begrijpelijk.

Ik heb ook een paar snelkoppelingen gevonden, en in plaats van bij te dragen aan de praatjes, dacht ik dat ik ze je eerst zou voorstellen - als ze voor jou werken, wil je misschien je verhaal aanpassen om toekomstige lezers te helpen?

Mijn observaties zijn gebaseerd op mijn ervaring met mijn 2015 FJ-09 - er kunnen verschillen zijn met de FZ, maar ik denk niet dat dit mijn suggesties zou beïnvloeden.

Hoe dan ook, hier gaan we:

1) De brandstoftank: zodra de bouten zijn verwijderd en de afvoerslangen zijn losgekoppeld, kan de tank met de KLOK mee worden gedraaid en op een vulling op het achterste subframe worden geplaatst. Het is niet nodig om de stroom naar de brandstofpomp of de brandstofleiding los te koppelen - je hebt ze toch nodig om de motor te laten draaien bij het synchroniseren van de gasklephuizen.

2) Het luchtinjectiesysteem - ik vond het niet nodig om de elektrische stekker los te koppelen, alleen de slangen naar de kleppendeksel, en dan de montage opzij te bewegen (ik vind dat de stekkers/bedrading fragiel zijn - hoe minder ik ze kan loskoppelen, hoe langer ze meegaan)

3) De claxon - ik heb hem niet verwijderd en had veel ruimte om eromheen te werken.

4) De radiatorslang: ik heb de slang naar het overloopvat verwijderd, maar ik heb de slang die over de kleppendeksel loopt niet verwijderd - ik heb hem over de kop naar de radiator laten spannen, die op de voorspatbord rustte zodra hij naar voren werd gekanteld. Geen kans op koelvloeistofdruppels, en met zorg werd de slang niet overbelast of van de radiator getrokken.

5) Niet vermeld, maar ik heb de draden naar de bougiekop in de dop niet losgekoppeld (minder loskoppeling - langere levensduur).

6) Ik vond het niet nodig om de radiateurventilator van de radiateur te verwijderen. Een beetje knijpen rond de behuizing met de kleppendeksel, maar het werkte allemaal zonder al te veel gedoe.

Anders, Textbook! Nogmaals, goed geschreven, en bedankt.

PS:

Onder de voor wat het waard is, heb je vermeld dat de gasklephuizen moeten worden gesynchroniseerd nadat de kleppen zijn afgesteld?

Op de FJ is het, zodra het plaatwerk eraf is, ook de gemakkelijkste tijd om de koelvloeistof te vervangen en de balhoofdlagers te smeren/af te stellen.

Nogmaals bedankt.

Douglas (alias Fjr)

(PS - gepubliceerd met toestemming van cjymiller)
 
#18 ·
Ik heb het erg moeilijk met de nokkenassen en -kappen. Als ik de kappen in de nokkenassen probeer te plaatsen, passen ze niet goed. De kappen zitten altijd aan één kant omhoog en aan de andere kant omlaag... Hebben jullie tips om de kappen goed te plaatsen?
 
#19 · (Edited)
De doppen staan altijd omhoog aan de ene kant en omlaag aan de andere kant... Hebben jullie tips om de doppen goed te plaatsen?
Ik herinner me dat ik dezelfde ervaring had toen ik weer in elkaar zette. Zorg ervoor dat je het juiste patroon volgt om de doppen weer vast te draaien. Begin met het met de hand indraaien van alle bouten om kruisdraad te voorkomen. Draai de bouten in de juiste volgorde vast volgens de afbeelding hieronder. Herhaal dit patroon en draai deze keer met het juiste koppel aan.

Wees ervan bewust dat het aanhaalmoment hiervan relatief licht is, dus draai ze niet te strak aan als je de bouten vastdraait.

 
#25 ·
Ik weet dat dit een oud draadje is, goed gedaan met de DYI, maar het enige waar ik het niet mee eens ben, is het gebruik van een magneet om de emmers te verwijderen. Je kunt de emmers magnetiseren, precies op de plek waar je niet wilt dat metaalvijlsel wordt aangetrokken. Tussen de nok en de emmer. De handleiding zegt dat je om die reden een zuignap moet gebruiken.
 
#28 · (Edited)
Voor degenen die de onderdeelnummers niet willen opzoeken, hier zijn ze:
Kleppendekselpakking: 1RC-11193-00-00
Spannerpakking: 1RC-12213-00-00
Koelvloeistof aftapplug ring: 90430-06014-00
En voor degenen die de nokkenketting willen zien om er zeker van te zijn dat deze strak staat (ik zou dit aanraden) oliepompdekselpakking: 1RC-15456-00-00..als je dit doet en de motorfiets staat rechtop, zal er een beetje olie aan deze kant zitten...bij het terugplaatsen van de pakking..hoewel ik de mijne helemaal schoon had, lekte het nog steeds olie..dus ik verwijderde het deksel en deed wat Honda vloeibare pakking (die ik had liggen) op zowel de motorkant als de dekselkant en geen lekkage meer. Veeg dan af wat eruit is geperst met een doek voordat het vastzit.. Even een heads-up hier...
Ook een goede tijd voor nieuwe koelvloeistof.....
 
#30 ·
Ik ben me aan het klaarmaken om de kleppen van mijn XSR900 te doen. Ik vroeg me af of iemand die dit heeft gedaan maar de kleppendekselpakking hergebruikt heeft, RTV of iets anders heeft gebruikt, of gewoon de pakking hergebruikt heeft? Heb je problemen gehad?
 
#31 ·
Ik heb zelf een nieuwe gebruikt en op sommige plekken wat gorilla lijm aangebracht om hem aan het kleppendeksel te bevestigen.. goedkope verzekering om een nieuwe te krijgen! De oude kan wel of niet afdichten, het is een 50/50 ding!
 
#32 ·
Ik heb zelf een nieuwe gebruikt en op sommige plekken wat gorilla lijm aangebracht om hem aan de kleppendeksel te bevestigen... goedkope verzekering om een nieuwe te krijgen! De oude kan wel of niet afdichten, het is een 50/50 ding!
Gorilla lijm? Hoe ben je van plan om dat de volgende keer te verwijderen als je de pakking moet vervangen? Een beetje wielvet is meestal meer dan genoeg om een pakking op zijn plaats te houden, maar ik heb hier nog geen ervaring mee.
 
#35 ·
Ik weet niet of het werkt op rubberen pakkingen die jarenlang liggen, maar een dun laagje motorolie op de O-ringen en papieren pakkingen van mijn oude TZ zorgde ervoor dat ze tijdens onderhoudscontroles zonder problemen loskwamen.
 
#36 ·
Heb net mijn tweede klepcontrole iets eerder gedaan bij 49.000 mijl en ben blij te kunnen melden dat de kleppen allemaal binnen de specificaties zijn gebleven en dat de kleppendekselpakking in goede staat verkeert.
 
#37 ·
Wanneer ik de markering bij BTDC (halve pijl) uitlijn, wijzen de nokken van de nokkenas op cilinder 1 niet van elkaar af. De ponsmarkeringen op de nokken van cilinder 2 komen echter wel overeen. Kan ik hem op dezelfde manier verwijderen en opnieuw installeren als nu? Bedankt!
160637
160638
160639
 
#42 · (Edited)
Als ik de markering bij BTDC (halve pijl) uitlijn, wijzen de nokkenassen op cilinder 1 niet van elkaar af. De ponsmarkeringen op de nokkenassen van cilinder 2 komen echter wel overeen. Kan ik hem op dezelfde manier verwijderen en opnieuw installeren als nu? Bedankt!
Ik realiseer me dat ik reageer op een 6 maanden oude opmerking, maar voor het geval iemand anders deze thread tegenkomt... Die halve pijltjesmarkering is voor BTDC - en ja, je zult de ponsmarkeringen op de nokkenassen ook zien en weten dat het goed zit.