Yamaha FZ-09 Forum banner
21 - 37 of 37 Posts
Discussion starter · #21 ·
Hallo mensen, na bijna een maand de uitlaat erop te hebben, heb ik een geluid opgemerkt dat ik niet echt leuk vind, het begint bij hogere toeren en het klinkt alsof de motorfiets minder flow heeft, een soort scherp geluid.
Ik heb het ook gehoord in een video op YouTube, een man met dezelfde uitlaat heeft hetzelfde scherpe geluid.
Weet iemand waarom dat zo is?
Als het zo goed klinkt, denk ik dat ik het zal veranderen.
Als iemand anders hetzelfde geluid heeft, laat het me dan weten.

Hallo,

Ik heb problemen gehad met de dB-killer op mijn HP5 uitlaat - hoe gaat het met die van jou in de HP3?

Ik denk dat de HP5 veel stiller zou moeten zijn dan de HP3 - 99dB versus 102dB volgens Dominator's video. Yamaha MT-09 2021 💥 Full Dominator Exhaust 🔥 Sound Test & Dyno 🔊 Pure Sound 🎧 HQ Sound 🇵🇱 ⚡ FZ-09 - YouTube
3dB is veel, maar ik denk nog steeds dat de HP5 te luid is zonder de dB-killer (en de buren ook), dus ik denk dat het geen verrassing is dat je wilt dat de HP3 stiller is.

Mijn dB-killer had een rammel bij het uitrollen - ik kon een metaal-op-metaal-gerammel horen dat alleen verschijnt met de dB-killer, niet zonder, en alleen bij het vertragen naar verkeerslichten etc. Ik kreeg ook veel meer decel-pops en opschakelknallen ermee, en bijna geen als hij verwijderd was. Dit komt omdat hij niet goed gemaakt was, dus hij paste niet goed. Dus ik vraag me af hoe het met die van jou is?

Ik hoop dat het voor je is gelukt.

Met de demper erop is het bijna draaglijk. En je verliest ook ongeveer 5 pk.
Als ik had geweten hoe luid het was, had ik degene met de extra demper in de middelpijp genomen.
Hoi Dante,

Ik heb een klein verlies aan respons opgemerkt met de dB-killer erin, maar het is niet significant. Er is ook net iets meer trilling. Weet je waar de 5 pk verlies data vandaan komt? Ik zou graag meer willen weten, vooral als er dyno runs zijn.

Bedankt!

Hoi Dante,

Ik heb een klein verlies aan respons opgemerkt met de dB-killer erin, maar het is niet significant. Er is ook net iets meer trilling. Weet je waar de 5 pk verliesgegevens vandaan komen? Ik wil graag meer weten, vooral als er dyno-runs zijn.

Bedankt!
Het was bij maximale toerentallen. Ik heb de dyno-run met de demper echter niet beschikbaar.

Bedankt. Ik denk dat ik een heel klein verlies voel in de gasrespons vanaf ongeveer 4k, wat een beetje minder koppel zou betekenen vanwege de tegendruk die wordt gecreëerd door een 42 mm uitlaat na een 46 mm geperforeerde demperkern en een 48 mm collectorpijp. Ik kan niet zeggen dat ik enig verlies in het topsegment heb gemerkt - hij haalt nog steeds de snelheidsbegrenzer en voelt alsof er meer in zit ;-) Het creëerde geen merkbare dipjes. Hij is veel stiller - ik gok dat het ongeveer halverwege zit tussen standaard en geen dB-killer, dus misschien rond de -3dB.

Hoewel de Dominator in het slechtste geval 5 pk verlies zou kunnen hebben, zijn er dankzij de geweldige Vcyclenut ook andere dB-killers getest.

Voor zover ik kan zien, gaat de Leo Vince dB-killer vóór de demper en de demper in vanaf het einde van de collectorpijp. DBKILLER #1861-1586 | LeoVince, dus het is een ander beest dan die van Dominator, maar enigszins vergelijkbaar met een andere dB-killer waarmee ik aan het experimenteren ben.

Vcyclenut testte de Leo Vince met en zonder dB-killer en zag slechts 1 pk verlies, en het dB-verlies was vooral bij stationair draaien "Zonder DB-killer 70,4 dB bij stationair draaien 113,2 tijdens de dynotest. Met DB-killer 63,7 bij stationair draaien 112,2 tijdens de dynotest."

Leo Vince testing - FLASHED BY VCYCLENUT
Image

Hij testte ook de Arrow dB-killer - die uitlaat is erg vergelijkbaar met die van Dominator, net als de dB-killer. Dat laat een verlies van 3,7 pk zien Arrow exhuast testing - FLASHED BY VCYCLENUT en "maakt een zeer merkbaar verschil in geluidsniveau".
Image

Uit nieuwsgierigheid heb ik Dominator gemaild om te vragen of ze de middelpijp met de demper apart verkopen. Ze antwoordden bijna onmiddellijk dat ze dat doen, maar het kost 210 euro plus verzendkosten, dus het lijkt me veel. Ik zou een paar uitlaatfabrikanten hier kunnen vragen of ze de mijne kunnen aanpassen door hem af te snijden en een demper toe te voegen en hem vervolgens te lassen. Ik geloof dat het goedkoper zal zijn. Ik denk ook niet dat de motorfiets alleen met deze wijziging opnieuw afgesteld hoeft te worden.

@vcyclenut Ik zie dat je geprobeerd hebt de Dominator mid-pipe aan een andere uitlaat toe te voegen. Vermindert het merkbaar lawaai? Denk je dat het de moeite waard is om het toe te voegen? Ik wil de DB-killer verwijderen om de 5 pk te winnen die de motorfiets daardoor verliest, maar omdat het zo te luid is, wil ik de mid-silencer toevoegen om de db-killer te compenseren. Denk je dat het mogelijk is?

@vcyclenut Ik zie dat je geprobeerd hebt de Dominator middelpijp toe te voegen aan een andere uitlaat. Vermindert het merkbaar lawaai? Denk je dat het de moeite waard is om het toe te voegen?
Ik wil de DB-killer verwijderen om de 5 pk te winnen die de motorfiets daardoor verliest, maar omdat het zo te luid is, wil ik de middendemper toevoegen om de DB-killer te compenseren. Denk je dat het mogelijk is?
Ik heb het niet aan een andere uitlaat toegevoegd, ik heb het toegevoegd aan de GP3 dominator uitlaat

ik ben geen dealer voor dominator en kan alleen spreken over wat ik heb getest, het verminderde het geluid merkbaar, als je probeert het geluidsniveau te verminderen is het voor mij de moeite waard

Het zou waarschijnlijk eenvoudiger zijn om een dB-killer zoals de Leo Vince te gebruiken als vervanging voor de Dominator - iets vergelijkbaars kost hier US$7. En je zou beide kunnen doen :) Ik ben ook niet blij met de Dominator, zeker niet in de standaardvorm.

De goedkope die aangepast moeten worden:

Image

Het Leo Vince-ontwerp:

Image

Ik heb het niet toegevoegd aan een andere uitlaat, ik heb het toegevoegd aan de GP3 dominator uitlaat

ik ben geen dealer voor dominator en kan alleen spreken over wat ik heb getest, het verminderde het geluid merkbaar, als je probeert het geluidsniveau te verminderen is het voor mij de moeite waard
Was het geluid verdraaglijk met die setup (Mid pipe+GP3 zonder DB killer)?

Het zou waarschijnlijk eenvoudiger zijn om een dB-killer zoals de Leo Vince te gebruiken als vervanging voor de Dominator - zoiets kost hier US$7. En je zou beide kunnen doen :) Ik ben ook niet blij met de Dominator, zeker niet in de standaardvorm.

De goedkope die aangepast moeten worden:

View attachment 174402

Het Leo Vince-ontwerp:

View attachment 174403
Als dat het geluid vermindert zonder de prestaties te beïnvloeden, ja, ik denk dat ik daarmee zou kunnen beginnen.

De dominator DB killer vermindert de uitlaatdiameter van de demper en ik denk dat dat de reden is waarom het de prestaties vermindert. Het beperkt de uitlaatstroom.

Was het geluid te verdragen met die opstelling (Mid pipe+GP3 zonder DB killer)?

Als dat het geluid vermindert zonder de prestaties te beïnvloeden, ja, dan denk ik dat ik daarmee zou kunnen beginnen.

De Dominator DB killer vermindert de uitlaatdiameter van de demper en ik denk dat dat de reden is waarom hij de prestaties vermindert. Het beperkt de uitlaatstroom.
Volgens de site van Dominator vermindert de middendemper het geluid met 1 dB en de db killer met 2 tot 3 dB. 1 dB is merkbaar - een digitale volumeregeling stapt meestal 0,3 dB of 0,5 dB - dus 1 dB is aanzienlijk.

De diameterbeperking van de uitlaat is een deel van de reden - ook de lengte. Als alle andere dingen gelijk zijn, zal een pijp 41% meer stromen als je de lengte halveert - een exponentiële relatie. 1,41 x 1,41 = 2. Snijd de lengte en je verhoogt de resonantiefrequentie en het vermogen om geluid te blokkeren. Langer = stiller = minder flow in dit geval.

Ik wil een schuine snede proberen op de dB killer. Als ik een diagonaal uiteinde op de pijp snijd, kan ik een ellips creëren met dezelfde dwarsdoorsnede als de hoofduitlaatpijp - 48 mm. Dit betekent 35 mm vanaf het uiteinde terugmeten en diagonaal snijden naar de oorspronkelijke lengte. Dit zal de flow verhogen, maar ook het geluid. Als ik ook een LV type db killer toevoeg, hoop ik ongeveer hetzelfde volume aan geluid te krijgen, maar met een betere flow bij hoge toeren. Theoretisch :)

Hé Dante,
Net de LV-imitatie geprobeerd - werkt erg goed als vervanging voor de Dominator - het gasgevoel is wat levendiger, vooral bij 5.000 tpm tot 6.000 tpm als het feest begint. Klinkt beter - het is ongeveer hetzelfde bij stationair draaien, maar het geluid neemt veel meer toe bij gas geven, dus het is luider op de snelweg en als je een bergweg opgaat. Het klinkt ook meer basachtig - meer leeuw en minder horzel dan de Dominator db-killer. Zeker de moeite waard om te proberen om te zien of je het leuk vindt. Ze zijn verkrijgbaar op Aliexpress en Ebay als je er lokaal geen kunt vinden.

Ik heb 9 mm van de montagering afgesneden en de eindkap eraf gesneden, zo:
Image

Mijn experimenten met db-killers zijn eindelijk voltooid - die hierboven is de beste. Hij is niet de stilste, maar biedt voldoende weinig geluid om met stationair toerental door het dorp te rijden, en geeft toch een geweldig basgeluid en, het allerbelangrijkste, een goede gasrespons tijdens het rijden.

Ik heb geprobeerd de Dominator in te korten en de resultaten waren betrouwbaar voorspelbaar. Kortere pijp, minder restrictie, meer lawaai. De schuine snede mengde de toon. De kortste lengte is nu 60 mm en de langste is 90 mm.

Een laatste opmerking - Ik heb de middag besteed aan het testen van een hoop lawaai en ontdekte dat de geperforeerde baffle het geluid met niet meer dan 1dB vermindert, de schuine OEM-snede met ongeveer 2dB en samen verminderen ze 3dB; allemaal gemeten bij stationair toerental, meerdere keren, gemiddeld en gecompenseerd voor omgevingsgeluid. Bij 4.000 tpm biedt de geperforeerde baffle geen geluidsreductie en de schuine snede is ongeveer 1,5dB. Ik heb de Dominator ingekort tot een lengte van 40 mm om de flow te maximaliseren ten koste van een onmerkbare hoeveelheid extra geluid, en heb hem ook helemaal naar binnen geduwd - lijkt op deze manier een basgeluid te geven. Dit betekent dat de schroef die wordt gebruikt om de dB-killer op zijn plaats te houden, niet door het bijbehorende gat in de dB-killer gaat. In plaats daarvan fungeert de schroef als een barrière om te voorkomen dat de dB-killer eruit komt. In feite heb ik de dB-killer zo strak passend gemaakt dat er toch geen beweging is, dus de schroef is een failsafe.

21 - 37 of 37 Posts