Yamaha FZ-09 Forum banner
Status
Not open for further replies.
101 - 120 of 274 Posts
Bedankt Marty voor de geweldige post, geweldige informatie, goede foto's, heel gemakkelijk te doen, door je instructies te volgen, kostte het me maar minder dan een uur J V
 
Bedankt Marthy. Het kostte me meer tijd om naar de winkel te rijden om een 14 mm inbussleutel te halen dan om de installatie te doen. Nog maar één vraag. Hoe strak is te strak?
 
Discussion starter · #103 ·
Welkom mensen! Blij dat de thread je helpt... en ik heb het niet voor niets gedaan. LOL

Als je de procedure hebt gevolgd totdat de ketting strak zit en niet van links naar rechts beweegt... draai hem dan een beetje terug, dan moet het goed zijn. Je moet de ketting een beetje van links naar rechts kunnen bewegen als alles vastzit. Een beetje te los zal een beetje lawaaierig zijn. Het belangrijkste is dat je niet wilt dat hij te strak zit en dat de ketting helemaal niet beweegt.
 
Marthy, ik kan je niet genoeg bedanken voor alle info die je op dit forum hebt geplaatst. Ik heb de ninja shock swap ook gedaan met je geweldige foto's en instructies. Ik heb net de ape cct installatie voltooid. mijn nokkenaskettingdeksel had geen pakking! er een lichte coating van 1194 op gedaan en dichtgemaakt. klinkt geweldig, alleen een lichte tik bij het opstarten. nogmaals bedankt
 
Ik heb 200 mijl afgelegd sinds de bovenstaande post. Merkte een hoogfrequente vibratie/zoem die er voor de ape cct installatie niet was. Meest merkbaar van 5k tot 6k rpm. Niet wetenschappelijk, maar mijn stuureindspiegels waren nog nooit wazig geweest en mijn voeten en vingers voelen een tinteling. Standaard cct opnieuw geïnstalleerd en het verdween! Na het proberen van verschillende aanpassingen aan de ape cct lijkt een halve slag uit (los) van marthys lichte zijwaartse kettingbeweging het beste. Elke keer als het strakker wordt, neemt het gezoem toe. Er is meer kettingratelgeluid, maar spiegels worden niet zo wazig.
Mijn gok is dat de vibratie afkomstig is van variërende kettingspeling die werd geabsorbeerd door de olie en veerdruk van de standaard cct. Ik zou graag het oliedrukverschil in de motor willen weten tussen de ape en de standaard cct (ver boven mijn mechanische vaardigheid)! Ik vraag me af of ape het weet en daarom in de instructies staat om de oliedoorgang met hun unit te blokkeren? Enige gedachten over langdurige schade door verminderde oliedruk of als het gerelateerd is aan het gezoem? Bedankt!
 
Ik heb gisteravond de APE handleiding CCT geïnstalleerd. Marthy, je "how-to" was erg nuttig; bedankt voor de tijd en moeite die je hebt gestoken in het documenteren van je installatie.

Ik merkte dat de bouten die APE leverde voor het bevestigen van de CCT-behuizing aan de motor moeilijk gingen. Ik heb ze verwijderd en verschillende keren geprobeerd ze opnieuw te installeren, maar ze kwamen altijd op een punt waar ik me niet prettig voelde om meer koppel toe te passen uit angst ze te breken of de bout of het gat te beschadigen. Uiteindelijk heb ik de OEM-bouten gebruikt. Achteraf gezien, en na het bekijken van de APE-bouten nadat ze waren verwijderd, denk ik dat het waarschijnlijk is dat er wat resten van de originele schroefdraadborging in het boutgat zijn gevallen, waardoor de bout strakker zat. Ik weet niet zeker waarom de OEM-bouten gemakkelijker gingen.

Afgezien van de bouten ging alles goed. Trouwens, ik heb de vinger-vast-methode gebruikt voor de eerste afstelling van de APE CCT, vergelijkbaar met toen ik een stelschroef installeerde om te voorkomen dat de OEM CCT losraakte. Ik heb de motor daarna laten draaien en geen nokkenkettinggeluid, zelfs niet bij 3000-5000 RPM. Ik hoop het vandaag te testen.
 
  • Like
Reactions: Steve101 and jasonk
Save
Hoe belangrijk is het om de cover te verwijderen en de schuifregelaar op zijn plaats te "vergrendelen" met een tang of iets dergelijks? Ik vraag dit omdat ik al eerder mct's op motoren heb gezet en dit nooit heb gedaan en nooit een probleem heb gehad, gewoon op TDC gezet... of is het anders omdat het een driecilinder is, zoals iemand eerder zei? De motor is gevoeliger voor omrollen vanwege de 120* krukas?
 
Save
Hoe belangrijk is het om de afdekking te verwijderen en de schuifregelaar op zijn plaats te "vergrendelen"?
Ik weet het niet, maar ik denk dat ergens in deze thread stond dat dit een door Yamaha aanbevolen procedure was.
 
Discussion starter · #109 ·
Ik weet niet zeker of dit een Yammy-procedure is of niet, maar het is een extra stap voor de gemoedsrust. Zoals je zei, komt een typische 4-cilindermotor elke 90 graden van de nokkenas in balans, dus hij beweegt niet zo gemakkelijk. Deze drievoudige is een PITA! De timingmarkeringen staan niet eens op TDC als je alles moet uitlijnen... dat zegt alles. LOL

Als je voorzichtig bent met de afdekking, moet de pakking herbruikbaar zijn.
 
1. Verwijder de linker motorkap met een 14 mm inbussleutel (zelfde als voorwiel) en verwijder de 6 mm bout met een 5 mm inbus. Een 19 mm dop is nodig om de motor tegen de klok in te draaien. Draai tot de timingmarkeringen in het kleine gat op één lijn liggen

Image

Image


2. Gebruik wat tape om het frame over de CCT te beschermen. Verwijder eerst de binnenste bout, naar het midden van de motor.

Image


3. Hier stel ik voor om een extra stap te zetten. Door de rechter zijkap te verwijderen, zorg je ervoor dat de ketting geen tand overslaat en wordt het veel gemakkelijker om de ketting af te stellen. Ik gebruik mijn tang en wat ducttape op de punt van de tang om voorzichtig tussen het motorhuis en de CCT-schuif te wiggen.
Op het punt om de klus aan te pakken... APE CCT installatie.
Heb ik het goed begrepen dat stap #1 geëlimineerd (omzeild) kan worden???
Bedankt voor de info hier, Marthy en anderen!
 
Save
Discussion starter · #111 ·
Je kunt het een beetje overslaan als de shit de fan raakt en de ketting overslaat... het is een pijn! Ben er geweest, heb dat gedaan. Het deel waar je niet mee wilt knoeien, is het tanggedeelte om de spanning op de ketting te houden.

Een lid nam een paar weken geleden contact met me op over zijn motor die een raar geluid maakte na het doen van de CCT. Heb nog niet gehoord wat er nu aan de hand is... hoop dat het te repareren was.
 
Ik zal geen van je stappen overslaan voor de gemoedsrust. Het zijn slechts een paar extra moeren en bouten. Tegenover het overslaan en VEEL extra moeren en bouten.
 
Je kunt het een beetje overslaan als de shit de fan raakt en de ketting overslaat... het is een pijn! Ben er geweest, heb dat gedaan. Het deel waar je niet mee wilt knoeien, is het tanggedeelte om de spanning op de ketting te houden.

Ik had een paar weken geleden een lid dat contact met me opnam over zijn motor die een raar geluid maakte na het doen van de CCT. Heb nog niet gehoord wat er nu aan de hand is... hoop dat het te repareren was.
Bedankt, Marthy.
Ja, realiseerde me dat het slechts stap één is die ik zou overslaan.
Kon waarschijnlijk gewoon de achterband handmatig in de 6e versnelling draaien indien nodig.
Waardeer je input, broeder!
 
Save
Heb het net gedaan volgens deze stappen.

Dingen die ik zal toevoegen, maar het is slechts mijn mening.

Let op hoe de bovenkant van de ketting aanvoelt voordat je de Yamaha cct verwijdert. En dit is waar ik naar streefde qua spanning bij het plaatsen van de ape.

Ik heb geprobeerd om "totdat de ketting strak staat" te gaan en een halve slag terug te draaien. Maar dat voelde nog steeds veel strakker aan dan de spanning die de Yamaha cct had.
Dus ik ging uit van hoe het voelde.
Starten en laten draaien. Ik kon toen de schroef anderhalve slag terugdraaien voordat hij begon te rammelen. Dus ik ging een halve slag terug en het stopte. Ik heb hem daar vastgezet.
Dus naar mijn mening hebben veel mensen hun ketting misschien te strak. Mijn begrip ervan is dat hij alleen strak genoeg hoeft te zijn zodat hij niet rammelt.

Toen ik mijn originele bouten uit de cct haalde, waren ze erg stijf. Toen wilden de nieuwe er niet in. Yamaha gebruikte veel Loctite die de schroefdraad verstopte. Uitblazen, ze gingen er soepel in.

En zorg ervoor dat je een 14 mm inbus hebt, anders ben je net als ik die een oude bout gebruikt, lol
 
Toen ik het deed, stond de motor niet op de timingmarkering toen hij een tand oversloeg, het was een grote PITA om alles uit te lijnen.

De timingmarkeringen staan NIET op TDC maar op een of andere vreemde graad ervoor of erna, ik kan het me niet herinneren.
Dat vereiste het verwijderen van de benzinetank, de airbox, de kleppendeksel en de radiator. Er zijn 2 timingmarkeringen op de nokkenassen en een op de LH-kant door het kleine gaatje.
Toen ik voor het eerst het servicehandboek kreeg, bekeek ik de pagina's die verwezen naar klepafstelling en nokkenasinstallatie. Je moet de nokkenassen verwijderen om de klepspelingen af te stellen, maar de instructies staan in twee verschillende secties van het handboek.

De instructies voor klepafstelling zeggen dat het uitlijnen van de krukas-timingmarkering zuiger #1 naar TDC-compressie brengt wanneer de nokkenasnokken van elkaar af staan. De instructies voor het opnieuw installeren van de nokkenas zeggen daarentegen dat het uitlijnen van de krukas-timingmarkering zuiger #1 naar 125° voor TDC (btdc125) brengt. De informatie lijkt tegenstrijdig.

Onlangs (eigenlijk gisteravond) bekeek ik het servicehandboek nauwkeuriger en het viel me op. Er zijn TWEE timingmarkeringen op de krukas!

TDC:
Image


btdc125
Image


Ze zijn verschillend, maar gemakkelijk te missen als je het niet verwachtte.

Met twee timingmarkeringen zijn de instructies voor zowel klepafstelling als nokkenasinstallatie logisch.

De eerste markering (enkele lijn) brengt zuiger #1 naar het bovenste dode punt compressie wanneer de nokkenasnokken van elkaar af staan. Dit wordt gebruikt om de klepspelingen te controleren. Draai vervolgens de krukas 240 graden om cilinder 2 te controleren, en nog eens 240 graden voor cilinder 3.

De tweede markering (2 lijnen) brengt zuiger #1 naar 125° voor het bovenste dode punt en is voor het installeren van de nokkenassen. Er staan markeringen op de nokkenassen die je vervolgens uitlijnt met markeringen op de nokkenasdoppen voor de juiste nokkenastiming. Deze markeringen kunnen ook worden gebruikt als een visuele controle van de juiste nokkenastiming na installatie.

Marthy, het klinkt alsof je de btdc125-timingmarkering gebruikte, dus daarom ontdekte je dat cilinder 1 niet echt op het bovenste dode punt stond en waarom je motor niet ontplofte nadat je de nokkenassen opnieuw had geïnstalleerd. Het is maar goed dat je de echte TDC-markering niet hebt gebruikt om de nokkenassen erin te laten vallen!
 
Dus welke moeten we gebruiken voor het installeren van de cct? Ik heb btdt125 gebruikt, oftewel de driehoek met twee lijnen. Ik denk dat het er niet echt toe doet of je de tangmethode gebruikt om de kettingspanner op zijn plaats te houden
 
Save
Dus welke moeten we gebruiken om de cct te installeren? Ik heb btdt125 gebruikt, oftewel die met de twee lijnen en de driehoek. Ik denk dat het er niet echt toe doet als je de tangmethode gebruikt om de kettingspanner op zijn plaats te houden
Ja, het handhaven van de kettingspanning is het meest kritieke onderdeel ervan. De positie van de krukas maakt niet echt uit, maar hem op btdc125 hebben, maakt het gemakkelijker als de ketting verspringt en je alles moet demonteren om de nokkenaspositie te controleren/aan te passen, aangezien de krukas zich al in de juiste positie daarvoor bevindt.
 
Dus ik heb mijn APE CCT geïnstalleerd en aangezien het moeilijk is om erachter te komen wanneer de spanner te strak staat, hebben we ons best gedaan om te detecteren wanneer de ketting precies goed zit.

De motorfiets gestart en ernaar geluisterd en je hoort een licht "gejank", een beetje zoals het geluid van de ketting van een kettingzaag als hij precies goed zit. Dit geluid blijft hetzelfde over het hele bereik, er is geen getik. Is het "gejank" het juiste geluid dat het zou moeten maken, of zou ik niets van de rechterkant van de motor moeten horen?

Zo ja, dan wil ik het weten, zodat ik naar beneden kan gaan en het een beetje kan bijstellen.
 
Dus welke moeten we gebruiken voor het installeren van de cct? Ik heb btdt125 gebruikt, ook wel de driehoek met twee lijnen genoemd. Ik denk dat het er niet echt toe doet of je de tangmethode gebruikt om de kettingspanner op zijn plaats te houden
Het is mogelijk dat de nokkenas/nokpositie invloed kan hebben op de speling van de ketting (of het gevoel van de speling van de ketting) in een stationaire motor....dus ik denk dat het belangrijk zou zijn om dit te weten. Naar mijn mening zou APE zeer specifieke instructies moeten geven over hoe je de kettinggeleider correct installeert en afstelt.
 
Het kijkglas op de motor is lager dan de motorkap die verwijderd moest worden. En je vult de olie nooit voorbij de bovenkant van het kijkglas, dus er gaat geen echte hoeveelheid olie verloren. Je moet de behuizing openen om spanning op de nokkenasketting te houden om te voorkomen dat deze op het nokkenastandwiel beweegt en de nokkenastiming verandert.
 
101 - 120 of 274 Posts
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.