Yamaha FZ-09 Forum banner
Status
Not open for further replies.
41 - 60 of 274 Posts
Discussion starter · #41 ·
Je moet eerst de tang plaatsen en dan de oude CCT verwijderen. De middelste bout geeft je toegang tot de afsteller binnenin...

De tang zal niet veel druk op de ketting uitoefenen, maar alleen voorkomen dat de schuif losraakt en de ketting overslaat. Als je de ketting van links naar rechts beweegt terwijl je de APE CCT afstelt, voel je de spanning in de ketting opbouwen... verwijder dan de tang om een beter gevoel te krijgen. Verhoog de CCT-druk totdat de ketting bijna niet meer beweegt... overdrijf het niet. Draai dan de motor met je ratel om te zien of de ketting losser wordt en pas hem zo nodig aan. Draai dan de afsteller terug zoals aangegeven. Alles vastdraaien en weer vastzetten... en je bent klaar.
 
Ik begrijp gewoon het verschil niet tussen de OEM-centrale bout en die van APE. Die van APE is simpel. Als we hem zouden verwijderen, zou ik zeggen: de schuifregelaar vastzetten en dan de centrale bout eruit draaien en verwijderen, enzovoort; terwijl je in je eerste bericht eerst het middelste deel van de OEM CCT eruit haalt. Ik weet alleen niet zeker waarom het is verwijderd voordat er iets werd vastgezet om de schuifregelaar op zijn plaats te houden.

En domme vraag, maar als je zegt "de ketting van links naar rechts bewegen", neem ik aan dat je het over de motorfiets hebt; oftewel linkerkant naar rechterkant in plaats van voorwiel naar achterwiel.

Bedankt voor de hulp. Klinkt simpel genoeg, maar één kleine fout kan een wereld van pijn veroorzaken. Ik probeer er gewoon voor te zorgen dat ik precies weet wat ik doe voordat ik dingen openmaak.
 
Save
Je kunt iets tussen de geleider en de behuizing klemmen voordat je de oude CCT aanraakt. Ik heb een dop met een laag poetsdoek eromheen gebruikt. Steekt niet zo ver uit als een tang, zodat ik hem niet per ongeluk kan verschuiven. Ja, ik ben het type dat dat zou doen...
 
Discussion starter · #44 ·
Ik begrijp gewoon het verschil niet tussen de OEM-centrale bout en die van APE. Die van APE is simpel. Als we hem zouden verwijderen, zou ik zeggen: de schuifregelaar vastzetten en dan de centrale bout eruit draaien en verwijderen, enzovoort; terwijl je in je eerste bericht eerst het middelste deel van de OEM CCT eruit haalt. Ik weet alleen niet zeker waarom het is verwijderd voordat er iets werd vastgezet om de schuifregelaar op zijn plaats te houden.

En domme vraag, maar als je zegt "de ketting van links naar rechts bewegen", neem ik aan dat je het over de motorfiets hebt; oftewel linkerkant naar rechterkant in plaats van voorwiel naar achterwiel.

Bedankt voor de hulp. Klinkt simpel genoeg, maar één klein foutje kan een wereld van pijn ontketenen. Ik probeer er gewoon voor te zorgen dat ik precies weet wat ik doe voordat ik dingen openmaak.
Begrepen. Ik heb de Fizzer-kit van de OEM CCT verwijderd voordat ik hem weggooide. Het is absoluut niet nodig om de centrale bout op de OEM CCT te verwijderen, alleen de 2 inbusschroeven aan elke kant. De OEM is een soort van veergeladen/hydraulisch en de APE is volledig handmatig. Vrijwel een lange bout met een borgmoer. De OEM heeft daar een bout die fungeert als een kanaalafdekking voor de echte afsteller binnenin. Als het allemaal klaar is, kun je met de OEM spelen om te zien hoe het niet werkt LOL
 
Haha, oké, dat is logischer. Was gewoon benieuwd of het echt nodig was om die centrale bout/moer van de originele CCT te verwijderen voordat ik de cover eraf haalde.

Bedankt voor de input over de socket. Ik weet zeker dat ik wel iets zal vinden als ik het eenmaal heb opengemaakt.

Wat betreft het bewegen van de ketting van links naar rechts; had ik het goed begrepen dat dit van links naar rechts is in plaats van van voorwiel naar achterwiel?

Ik denk dat dat in ieder geval mijn laatste vraag is. Nu alleen nog maar goed afstellen!
 
Save
Discussion starter · #46 ·
Ja, je hebt gelijk. Zijkant van de fiets naar zijkant van de fiets.
 
Haha goed, dat maakt meer zin. Was gewoon benieuwd of het echt nodig was om die middelste bout/moer van de originele CCT te verwijderen voordat je de cover eraf haalt.
Als je die middelste bout verwijdert en een 3 mm inbussleutel in de afsteller steekt, vergrendelt dit de spannerstang op zijn plaats, zodat wanneer je de spannerbouten losdraait, de spannerbehuizing niet uit de veerdruk schiet.

Het is gewoon om het verwijderen van de spanner wat gemakkelijker te maken.
 
Dus als de spannerstang eruit schiet, is er dan een bout die losschroeft door de veerdruk? Het enige wat ik kan bedenken is dat de inbussleutel voorkomt dat een bout losdraait door de druk?

Maar dat klinkt logisch. Ik herinner me dat ik een paar discussies heb gezien over hoe het uit elkaar springt als je het er gewoon uittrekt. Bedankt voor de waarschuwing!
 
  • Like
Reactions: marthy
Save
Dus als de spannerstang eruit schiet, is er dan een bout die losschroeft door de veerdruk? Het enige wat ik kan bedenken is dat de inbussleutel gewoon voorkomt dat een bout losdraait door de druk?
er komt niets los als de spannerstang volledig uitrekt, als je dat bedoelt. Als je een inbussleutel in de afsteller steekt, is de stang 'vergrendeld' zodat deze niet door veerdruk naar buiten schiet, maar als je dan de inbussleutel draait, kan de spannerstang 'in en uit' worden 'geschroefd'. Zo trek je de stang terug in de spannerbehuizing, je draait hem terug met de inbussleutel. Als je de inbussleutel eruit trekt, wordt de stang ontgrendeld en de veer duwt hem eruit. Dat is de normale werking als de spanner in de motor is geïnstalleerd.het klinkt verwarrend als het wordt beschreven, maar het is gemakkelijk te begrijpen als je de spanner in je handen zou hebben.
 
Is er een probleem met het hergebruiken van de pakking als je de CCT-afdekking aan de rechterkant verwijdert? Ik ben van plan om dit ding morgen eindelijk te plaatsen, en merkte net dat er een pakking zit.
 
Save
Discussion starter · #51 ·
Ik kon de pakking hergebruiken. Wees voorzichtig bij het aftrekken van de hoes... misschien heb je ook geluk.
 
Ik heb een nieuwe pakking gekocht voordat ik met de APE-installatie begon, voor het geval dat, maar ik kon de originele pakking hergebruiken, hij doet het prima.
 
Eerder vanmorgen klaar... Praat over weinig speling
 
  • Like
Reactions: Travis and v2Bob
Save
Dus ik denk dat ik het misschien iets te los heb gelaten. Bij het opstarten vanmorgen (ongeveer 14 °C) hoorde ik de kenmerkende tik ongeveer 10 seconden, daarna verdween het. Ik neem aan dat tikken niet normaal is; Ik wil het gewoon niet te strak aandraaien. Van plan om het in ongeveer 1/4 draai per keer te bewegen tot het verdwijnt.
 
  • Like
Reactions: marthy
Save
En een waarschuwing voor iedereen die het nokkenaskettingdeksel verwijdert. Er is een kleine metalen "pin" die de geleider op zijn plaats houdt. Je kunt hem net boven het tandwiel zien op marthy's 4e foto (hij heeft iets wat lijkt op een blauwe stift aan het uiteinde). Deze pin kwam mee met het deksel en de geleider schoof een beetje naar beneden/achter. Ik besefte dit pas achteraf, dus ik moest het hele afstelproces twee keer doorlopen.
 
Oké, een paar dagen geleden. Heb het nu twee keer een beetje aangedraaid (in totaal ongeveer 1/3 slag), en heb nog steeds die vervelende "knikkers die in een blikje rammelen"-vibe bij matige acceleratie rond de 4-5k markering. Is er een manier om te zien of ik het te strak heb aangedraaid, behalve het meten van de speling in de nokkenasketting? Ik ben van plan om het verder aan te draaien, maar weet niet op welke signalen ik moet letten.
 
Save
Discussion starter · #57 ·
Oké, het is een paar dagen geleden. Heb het nu twee keer een beetje aangedraaid (in totaal ongeveer 1/3 slag), en heb nog steeds die vervelende "knikkers die in een blikje rammelen"-vibe bij matige acceleratie rond de 4-5k markering. Is er een manier om te zien of ik het te strak heb aangedraaid, behalve het meten van de speling in de nokkenasketting? Ik ben van plan om het steeds strakker te zetten, maar weet niet op welke signalen ik moet letten.
Dat zou geen geluid moeten maken. In geval van twijfel, ga terug en controleer de kettingspeling. Slechts een paar bouten en de extra 5 minuten geven je gemoedsrust. Te strak is niet goed. Voeg spanning toe totdat er bijna geen speling is door de ketting van links naar rechts te duwen en ga dan terug zoals beschreven in de instructies.
 
Bedankt Marthy. Heb de mijne vanavond zonder problemen geïnstalleerd. De ketting had wat zijwaartse speling na het terugdraaien van de spanner en er was geen klikkend geluid na het starten, dus ik neem aan dat het in orde is. Ik had de "handmatige" aanpassing aan de fabriek CCT gedaan, maar het lukte toch om na een week of zo geluid te maken. Lijkt erop dat dat niet mogelijk had mogen zijn, het is de hele zomer gebeurd.
 
APE-spanner installatie VOLTOOID! Geen zijdekselpakking nodig; mijn deksel kwam er schoon en gemakkelijk af.

Dat 10 seconden durende getik bij het opstarten is de motor die normaal geluid maakt terwijl de olie zijn weg omhoog vindt door de passages. Helemaal normaal!

4k-5k geratel dat klinkt als knikkers in een blik, betekent dat je de spanner een klein beetje strakker moet zetten. Misschien ~ 1/16e van een slag strakker in mijn ervaring.

De spanner 1/2 slag terugdraaien volgens de instructies bracht hem dicht bij correct, maar hij was te los en maakte zelfs stationair veel herrie. Misschien 1/4 slag erin en hij zat precies in de sweet spot.

Na te hebben gezien wat de borgschroef kan doen met de standaard spanner (kan de binnenste afstelschroef kraken/breken), heb ik er een beetje spijt van dat ik mensen in de eerste plaats heb geadviseerd om dat te doen. Wat kan ik zeggen, het was alles wat we op dat moment hadden om het op te lossen.

Anyway, bedankt voor de gedetailleerde uitwerking. Bedankt APE voor het leveren van een solide oplossing voor ons!
Zou het je nooit kwalijk nemen bro! Het is alles wat we (deden) hadden op dat moment.
 
41 - 60 of 274 Posts
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.